måndag 5 november 2012

Helgens glädjeämne en 1330 gram abborre!

1330 gram abbe



En snabb genomgång av helgens fiske.

På lördagen begav jag mig till en av mina favorit sjöar, hade ganska höga förhoppningar på lite större fisk. Började kämpa med mina större gummibeten längs branter på 3-5 meter. Hade en del hugg samt lyckades även få 5 i båten, inget större än 3 kg.
Större fisken verkar gått ut djupare, 10 meter skall vara ett bra djup fick jag höra av några rutinerade herrar. Så får pröva det nästa gång.

På söndagen blåste det en hel del så åkte till en mindre sjö och körde ett eftermiddagspass, vattnet här var klart kallare här, ca 6 grader. Har alltid haft bra gäddfiske i denna sjö, och fisken verkar stå lite överallt. Så körde hårt med jerk och BJ Papegoj, skitmört m.m. de gamla vanliga klassikerna, men ingenting, endast några slöa hugg. Så gick över till vertikalfiske på 4-6 meter, som är sjöns max djup. Det gav resultat. Först en 2kg gädda, strax efter hugger helgens räddning. En fin höst-abborre på 1330 gram! Blir alltid lika förvånad att se abborrar av den sizen, är verkligen något man vill uppleva fler gånger. Avsluta med en gädda till. Allt på en rosavit jigg Shaker från Lunker City.

Helt tydligt att fisken låg på botten och tryckte, skulle verkligen bli presenterad med betet framför nosen för att hugga.

Helgens glädjeämne!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar