måndag 20 augusti 2012

En fantastisk fiskedag!

Vacker soluppgång!

Jag och M åkte i fredags till Ted för en dag med gäddfiske. Planen var att pröva tidigt morgonfiske vilket ingen av oss riktigt prövat tidigare. Självklart har vi fiskat på morgonen men aldrig börjat så här tidigt. Efter en snabb frukost åkte vi ut med båten kl. 04:30. Planen var att börja fiska i en stor vik med mycket vegetation där vi har haft bra fiske tidigare.


4,5 kg


Nästan direkt efter att vi har börjat fiska har jag ett bra hugg på en Buster Jerk i färgen Janne Helenius. och upp kommer en pigg 4,5 kg gädda.


Vackra färger
Mellan kl. 05-06:30 hade vi en bra huggperiod med ca 15 st gäddor i båten och alla fick fisk. Ted fick en på drygt 4 kg men tyvärr var det ingen riktigt stor som ville hugga. De flesta var mellan 1-3 kg men ändå kul. 





M som jerkade för första gången i sitt liv hade innan dagen som mest fått tre gäddor på ett och samma fiskepass. Det tog ca 40 min innan han hade slagit sitt rekord. Jerkbait fungerar!







5,2 kg som högg i en
2 m bred vasskanal
Det fortsatte hugga lite då och då men det var tydligt att huggperioden tog slut. Så efter att vi hade fiskat av viken började vi röra oss utåt mot nya ställen. I en smal kanal högg det en stark gädda på 5,2 kg. 


Vi fortsätter att fiska men fiskarna är som bortblåsta. Det var ovanligt grumligt vatten så jag prövar att byta till en gäddspinnare medans Ted och M fortsätter med jerk. Jag har ett hugg och någon efterföljare men inget mer. 





7,42 dagens största 
Vi kommer till en udde där Ted har haft stor fisk efter tidigare. Ted lägger ett kast ett par meter utanför udden och efter några snabba jerk kommer ett hårt hugg. När den väl kommer in till båten gör den flera långa rusningar innan jag kan ta gälgreppet och landa en gädda på 7,42 kg. Grattis Ted till dagens största!



Efter det tar vi en paus och grillar lite korv och sträcker ut oss i solen. Ted behövde åka hem för att jobba några timmar så vi börjar sakta fiska oss hemåt. Vi driftar över större vikar och grundflader med växtlighet och det hugger lite hela tiden. Vi får fisk på mellan 1-4 kg.

Efter att ha lämnat av Ted fortsätter jag och M att fiska och vi ankrar upp i en vik där vi har varit i kontakt med större fisk tidigare och börjar kasta. Det hugger överallt och vi har kontakter i nästan varje kast. Ett riktigt sniprally som sänker medelvikten för dagen men riktigt skoj är det.

Vid kl 19 hämtar vi upp Ted igen och sätter kursen mot en stor vik som har levererat gädda över 10 kg och där vinden har legat på hela dagen.


Min största för året
Vi har några kontakter och Ted och M får några mindre gäddor. Jag har börjat att tro att vi inte ska få något mer, när jag lägger ett kast in mot vassen. Då hugger det ordentligt och sen är det bara tungt. När gäddan närmar sig båten ser jag att det är en bättre fisk och känner direkt att den inte alls är trött. Den gör flera starka och långa rusningar innan Ted får upp den i båten. Vågen visade 7,29 och min största gädda för i år. 


Sista hugget för dagen
Efter det började solen gå ner och vi kände oss ganska nöjda med dagen. Ca 50 gäddor, 2 st över 7 kg och ett gäng 3-5 kg blev resultatet. Det konstiga är att jag redan på vägen mot hamnen var sugen på att fiska mer!
En vacker final på en minnesvärd dag!
























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar