torsdag 10 januari 2013

Jerkplatå

Jerkplatå i fören
 Här kommer några bilder från ett litet bygge jag gjorde i somras.



Som jag har skrivit om tidigare var jag och Ted i början av sommaren i Jämtland och fiskade. Min svärfar har där en liten Linder 355 med en 8 hk motor som alltid startar. 

En lätt och underhållsfri båt som är mycket lätt att traila eftersom den bara väger 84 kg. Den passar perfekt för fisket i de jämtländska sjöarna. 

Men är man två personer som jerkar är den inte optimal. Man vill ju gärna komma upp lite och det finns inga bra ställen att stå på. 


Westins Shallow i byxbenet, avbrutet
spö,blöt men glad ändå!
Jag fick lära mig det den blöta vägen! Ted flyttade på sig, båten vickade till och jag tappade balansen och ramlade överbord för första gången i mitt liv. Sekunden efter stod jag med 10 gradigt vatten upp till armhålorna!

När jag väl hade klättrat upp i båten kunde jag konstatera mitt haspelspö hade gått sönder och att Ted satt dubbelvikt av skratt. Jag kunde inte annat än garva åt hela situationen.





Liten jerkplatå i aktern
Efter det tog jag beslutet att bygga jerkplatå i både aktern och fören. Jag åkte och köpte lite impregnerat virke och började bygga. 

I fören blev det en heltäckande jerkplatå och i aktern breddade jag bara lite för att göra det bekvämare och säkrare att stå.  

Jag blev mycket nöjd med resultatet. Det blev riktigt stabilt och dessutom kom man upp ytterligare lite vilket jag tycker är bekvämt när man jerkar.




Snart klar
Klart!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar