torsdag 6 juni 2013

Uppe med tuppen

Vacker soluppgång
Har i samråd med min sambo..gått upp 04.00 flera lördagar i rad för att få till lite fisketid.
Visst är det lite jobbigt när klockan ringer men när man kommer ut på sjön o möts av de första solstrålarna känns allt väl värt det.

En trend jag märkt när jag är ute så pass tidigt är att jag oftast får fisk direkt på de två-tre första kasten och att det sen hugger på en del de första timmarna för att sedan i princip helt dö ut mellan 07-10 då det åter igen blir en huggperiod.
Detta har gjort att jag haft tid till reflektion över det här med fiske, vad är det som gör att det så sjukt kul att hålla på med?
Vad är det som gör att jag alltid längtar tillbaka? ut till nästa fisketur så fort jag gått iland?
Vad är det som gör att jag lägger alla mina surt förvärvade pengar på fiskeprylar som jag knappt använder? nya beten som knappt blir fuktiga?
Är det kicken o adrenalinet, som slår in när det hugger på ngt stort?
Är det för att man slipper stressen från jobbet? eller är det helt enkelt så, att man har det i blodet?
Mitt svar är nog en blandning av allt. Vad är ditt svar? Vad är det som gör att du längtar tillbaka till nästa fisketur?
Andra morgonpigga fiskare


Som sagt, man lägger en massa pengar på nya beten, men de är de gamla klassikerna som har levererat för mig i vår.
BJ papegoj har varit helt outstanding. Den har säkert 80% av alla fångade gäddor under våren på sitt samvete, med den härliga madamen på 8.44 kg i topp.


BJ Papegoj en verklig Gäddmagnet!
Ännu en gädda som huggit på BJ papegoj

Bra vinkel..Ser klart större ut än 4kg
Har även fått med mig min äldste son ut på lite fiske och i veckan lyckades han fånga sin första gädda någonsin. Vet inte vem som var mest stolt, han eller jag..men nu tjatar han om att åka ut o fiska varje dag och jag är inte den som säger nej..men jag kanske borde gjort det idag.
Var lite väl nonchalant när jag skulle kroka av en gädda och satte hela kroken i tummen så det blev ett väldigt kort pass..
För övrigt ngt som fler av oss på den här bloggen har gjort på sistone. Jag slapp iallafall uppsöka sjukhus..
Funkar inte plåster, går det bättre med silvertejp

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar