torsdag 19 september 2013

En trevlig sommargädda!


Nr 2 över 10 kg i år. 10,22 kg och 113 cm
 Vi har varit mycket dåliga på att skriva här på bloggen på sista tiden. Det beror inte på att vi inte har fiskat för det kan jag lova att vi har gjort. Vi har i år fångat 869 gäddor så det finns mycket att skriva om. Vi kommer inom kort fylla på med bilder och berättelser från sommarens fisken. 

Under tiden vill jag passa på att berätta om min största gädda den här sommaren. Klicka vidare för att läsa mer.



Ca 113 cm, 6e gäddan över 100 cm i år
Jag hade ett par riktigt sköna semesterveckor i Jämtland och självklart blev det en del gäddfiske. Det kommer ett lite längre inlägg med bilder, info etc. längre fram så ha tålamod. 

Jag pratade med en lokal fiskare som brukar jigga efter abborre i sjön som ligger vid svärföräldrarnas hus. Han tipsade mig om ett ställe där en tysk hade haft fantastiskt gäddfiske med poppersfluga i början av sommaren. Enligt honom fick han "ett gäng 9-10 kgs gäddor"!




Stället han berättade om är ett klassiskt utlopp, dvs en mindre flod som rinner ut i sjön. Jag har aldrig riktigt fiskat där på sommaren eftersom det brukar vara mycket grunt och extremt med växtlighet. Men med en shallow riggad jigg går det att fiska precis under ytan så jag gav det ett försök.

Jag börjar fiska utanför utloppet och lägger driften så att jag sakta kommer in på grundare vatten. Det hade börjat skymma lite så jag fiskade med en Söderjigg i färgen Robbans Special. Det finns lite rosa i den och det har fungerat bra för mig när det börjar mörkna och/eller är grumligt i vattnet. Den var tacklad med en shallow skruvrigg (The Swimbait Screw från Lure Builders United) som gör att man kan fiska den mycket grunt. Jag brukar även köra med hemgjorda stingers med hullingförsedda spikar för att fästa krokarna i buken i jiggen. 


Nästan direkt är det en mindre gädda som var framme och vände vid båten. Driften fortsätter och det börjar bli riktigt grunt, ca 60 cm med växtlighet nästan helt upp till ytan. Helt plötsligt högg det till ordentligt men den ville inte fastna. Jag ser en stor virvel och vevar lugnt vidare min jigg och efter ett par meter hugger det till ordentligt igen och jag gör ett kraftigt mothugg. Den här gången sitter den kvar!

Då börjar den bästa fight jag har haft vid gäddfiske. Jag fick in gäddan flera gånger till båten men den gör långa rusningar gång på gång. Efter flera piruetter med min lätta aluminiumbåt kan jag till slut landa gäddan. Gäddan mätte ca 113 cm och vägde in på 10.22 kg. Det blev min sjätte gädda över 100 cm och andra över 10 kg i år. Total lycka!

Efter mätning och vägning fick gäddmadamen vila upp sig innan den lugnt simmade tillbaka ner i det mörka vattnet. Hoppas vi ses nästa år!

Som jag skrev tidigare kommer det mer uppdateringar inom kort.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar