söndag 1 december 2013

Gädda i Stockholms ytterskärgård



Har länge fantiserat tillbaks till när jag var liten grabb och det häftigaste som fanns vara att komma ut i ytterskärgården till Utö och fiska gädda. Fanns många, stora och starka. Det kändes i varje fall så  på den tiden:). Det var för mig något exotiskt och spännande att fiska gädda i ytterskärgården. Precis innan hav i karga landskap med klart vatten bland sten och tång. Fantastiskt kul!
Därför är man ju väldigt ledsen att höra rapport om det finns absolut ingen gädda kvar eller abborre för den delen också. En påtaglig naturpåverkan för en skärgårds gäddfiskare som mig.

Häromdagen läste jag dock denna rapport som väcker hopp för framtiden.
http://www.lansstyrelsen.se/stockholm/SiteCollectionDocuments/Sv/djur-och-natur/skyddad-natur/Samverkansplan%20f%C3%B6r%20marin%20f%C3%B6rvaltning/gadda-i-utskargard-ansokan-balticsea2020-201-01-31.pdf
Den behandlar ett projekt som heter "Gädda i utskärgården", den bjuder på mycket intressant vetenskaplig fakta samt orsak och förslag till lösning på problemet.
Jag har efter detta varit kontakt med projektledaren och undersökt status. Dessvärre har projekten ännu inte beviljats finansiella medel. Kommer följa utvecklingen mycket noggrant, med en dröm om ett sunt rovfiskebestånd i ytterskärgårds.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar