söndag 9 februari 2014

Gäddtävling - 2:a Sigtunafvf ismetetävling

Säsongens första gädda



Årets första pass blev Sigtuna fiskevårdsförenings ismetetävling.
Förhoppningarna var inte jättehöga då vi förra året kammade noll i denna tävling, men skam den som ger sig.
Vi möttes kl 08 för genomgång o sedan tog vi några stapplande steg ut på isen.
Var lite nervös då det regnat o varit plusgrader hela veckan men isen visade sig vara mkt tjockare än jag trodde minst 15cm.
Till årets tävling hade jag tagit med mig grannen o tillsammans försvarade vi Predator Fishing Scandinavians färger.
Efter att vi valt ut vår fiskeplats var det dags att börja borra o preppa angeldon.
ca 10 min senare hade denna mört mött sin skapare

Vi placerad våra don på lite olika avstånd från vasskanten samt att vi fiskade våra mörtar på olika vattendjup för att försöka knäcka koden för dagen. Ganska snabbt efter att startskottet gått ser vi att teamet bredvid oss får fisk, vi justerar några av våra don till samma avstånd från vasskanten som de fiskade, de hinner knappt gå 10 min innan vi får fäll på 2 av våra don, dubbelhugg!
Vi landar varsin gädda, krokar snabbt av o tar foto mot mätbrädan, bra start på tävlingen =)
Snabbt i med nya friska mörtar i hålen.
Strax därefter får vi ännu ett fäll, jag skyndar mig fram till hålet, kanske lite för fort visar det sig, sätter mothugget för tidigt, hinner känna ett riktigt tung gung i andra linändan, ser fisken under isen, den är stor hinner jag skrika o sen släpper den....
Sedan händer det inte så mkt mer på ett bra tag innan vi får ytterligare en gädda o vi kan summera ihop 3st fångade gäddor på totalt 204cm, detta visar sig att räcka till en andra plats i tävlingen. Ändå en bra start på säsongen.

Grannen Micke med sin första gädda för året

Lite små tips att tänka på när man skall fiska på isen.
* Isdobbar
* Någon typ av rep eller säkerhets lina om olyckan skulle vara framme
* Broddar till stövlarna/kängorna då slipper man halka runt som Bambi på hal is. ( Går att köpa i valfri fiskebutik )
* Variera fiskedjupet, den sista av våra gäddor högg precis efter att jag flyttat upp mörten ca 50 cm i hålet
* Fiska inte för länge i samma hål, Gäddan är inte så aktiv o ibland kan det räcka med att borra ett nytt hål bara 10-15m åt ngt håll för att det skall hugga.

Synd att väderprognosen nu visar milt väder, regn o blåst i 10 dagar, tycker faktiskt att ismete är en underskattad fiskemetod då man lätt kan göra det till en familjetur med barnen. Vilket ibland kan vara svårt om man vill fånga fisk på våren i en liten styrpulpet..med ungar som fastnar i drag o dyl...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar