måndag 28 april 2014

Vårfiske efter tröga gäddor

En härlig vårdag i solen
Har blivit en del fisketurer under våren med blandat resultat,






Årets första Gädda tog på en RoNo-tail
Säsongen började tidigt i år, vilket kändes fantastiskt skönt efter förra årets vinter som aldrig verkade ta slut..

Skulle ljuga om jag skrev att jag haft kanon fiske, tycker att det varit ovanligt trögt att hitta gäddan i vår.
Har fiskat djupt, branter, vikar, vassar, grundflader men aldrig riktigt hittat mer än ett par gäddor på samma område, men bäst har det ändå varit i anslutning till vikar på 3-6m djup.

En riktig tjockis










Söderjiggen  färg Abbe föll denna fina gädda för




Långsamt inspunna McMios med lååånga vevstopp har helt klart fångat mest fisk, när det var riktigt kallt i vattnet tyngde jag ner dem 10g med plommonsänke även när jag fiskade på djup under 2m o lät de sakta mer eller mindre gå på botten, detta var det ända gäddorna verkade vilja ha.


Även söderjiggen i färgen Abbe har funkat bra när jag fiskat på lite större djup och precis som Erik skriver i sitt inlägg så har det varit effektiv att nästan ryck/jerka hem jiggen efter vevstopp.

Bästa utsikten när man är på väg ut från hamnen för fiske

Grabbarna redo för premiärfiske



McMio Fegis dominerar stort för mig i år
Tog med mig grabbarna ut på en liten fisketur. Än så länge tror jag dock att de föredrar fikat o varmkorven mer än själva fisket men kul att kunna få dela fiskeglädjen med dem. Just denna gång var det dock bara jag som fick fisk..min minsting som precis fyllt 3 år tyckte iallafall att pappa hade en fin el-morot. Nu  är det snart dags för King Of Mälaren igen, ska bli spännande och se om vi kan försvara vår femteplats från höst tävlingen. Rapport kommer..Skitfiske på er!
Minstingen nöjd med korv o i bakgrunden syns min el-morot..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar