fredag 25 april 2014

Fantastiskt gäddfiske!


Påsken spenderades i Jämtland och självklart åkte fiskeutrustningen med upp. Jag hann inte fiska så mycket men under de få timmarna jag kom ut på sjön hade jag FANTASTISKT fiske!

Jag fick över 40 gäddor med en medelvikt på över 4 kg, 11 st över 5 kg med en topp på 8,90 kg och 106 cm på ca 7 timmars fiske.

Klicka vidare för att läsa mer.




Isen hade precis gått och det var en speciell känsla att fiska medans is flöt förbi båten. Planen för dagen var att fiska av ett område precis utanför mynningen till en å där jag vet att gäddorna går upp och leker i. 


Jag ankrade upp på 3,8 meter, ekolodet visade att det var 0,6 grader i vattnet. Jag började att fiska med en röd/svart Mcrubber men hade inte en enda kontakt. 

Efter att ha nött en stund bytte jag till Buster Jerk Skitmört. Det är en färg som brukar fungera speciellt bra för mig när det är soligt. Första kastet hugger det på en urstark gädda! En fin 5,6 kg gädda visade det sig vara. 

Bra kondition!
Det var tydligt att gäddorna inte ville ha ett långsamt fiskat gummibete utan beten med mycket rörelse. Det var början på ett av de bästa fisken jag har haft! Skulle gissa på att jag var i kontakt med fisk i 7 av 10 kast och så höll det på i ca 7 timmar!

När jag kastade mot grundare vatten var jag bara i kontakt med mindre hanar medans direkt när jag kastade utåt på 4-5 meter högg större honor. 


Bäst fungerade det att kasta ut betet och låta det sjunka länge och sen ta hem det ryckvis med ganska långa spinnstopp. Efter ett tag blev det mulet och då märkte jag direkt att huggen kom mer sällan på skitmörten. 


Jag bytte då till Svartzonker McTail i rosa färg vilket genast gav resultat. Rosa är en färg som tidigare har varit grym på våren men då framförallt i grumliga vatten. Men jag kan lova att den även fungerar i klara norrlandssjöar!

Efter ett långt spinnstop suger det helt plötsligt tag ordentligt och jag känner några tunga gungningar i mitt nya BFT Roots 7,9 fot spö. Eftersom det är strömt vatten i sjön är gäddorna extremt starka. Efter en mycket rolig kamp med långa rusningar kunde jag håva en vacker gäddmadam som vägde in på 8,9 kg och 106 cm. 
8,9 kg & 106 cm

Jag gjorde en förflyttning till ett nytt ställe och ankrade upp utanför en lekvik. Jag ankrade upp på ca 6 meters djup och började kasta. Eftersom jag inte hade haft någon framgång med gummibeten fortsatte jag fiska med Buster Jerk och Mctailen men tröttnade snart på att vänta på att de skulle sjunka.

Då testade jag att fiska med Söderjigg i färgen Robban Special med ett 15 g huvud för att få ner betet snabbare. Återigen inte ett hugg vid vanlig invevning. 

Lösningen var att ta hem betet ryckvis nästan jerka hem det. Det gav direkt resultat och gäddorna började helt plötsligt attackera stenhårt. 



Något jag verkligen kan rekommendera är att ha med en avbitare i båten. Jag kör alltid 100 % C&R när jag fiskar gädda och då kan en avbitare komma väl till pass. Under den här dagen verkligen svalde gäddorna betena vilket ledde till att jag fick klippa 6 st krokar för att få ut betet utan att skada gäddorna. Dessutom är det väldigt bra att ha om man råkar få en krok i fingret, något jag tidigare har skrivit om här på bloggen. 

Tips är att inte köpa avbitare i fiskebutiken utan köp en på Biltema så spar ni en hel del pengar. 





Jag fick till slut över 40 gäddor med en medelvikt på över 4 kg, 11 st över 5 kg med en topp på 8,90 kg och 106 cm på ca 7 timmars fiske.


Om en vecka ska jag ner till Danmark för att hälsa på Martin och då blir det tre långa dagar med gäddfiske. Jag är redan överladdad!

Rapport kommer!


















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar