onsdag 1 juli 2015

4 över 115cm och nytt PB


Nu var det ett tag sedan vi gjorde ett blogginlägg och allt mer går vi över mot att posta på Instagram, dock kände jag att efter en sån otrolig fiskehelg jag fått uppleva så ville jag gärna dela med mig.


Jag har försökt fiska så mycket som möjligt denna vår här i Danmark då jag snart flyttar tillbaks till Sverige. Innan denna helg har jag lyckats dra en 11,5 och en 9,6 kg i år. Men det skulle förbättras avsevärt.

Het Nate!
Jag hade bokat två dagar på en av mina favorit sjöar. Växtligheten hade vuxit på ganska kraftigt sedan jag var där senast, det fanns en hel del växtlighet som det inte gick att fiska effektivt i men vissa områden precis utanför den besvärliga växtligheten fanns abborrsnate som sträckte sig ut mot branterna.

Jag beslöt mig dag 1 för att pröva med ett nytt område, där jag ej fiskat tidigare. Taktiken var att fiska av kanterna till naten och branterna. Ganska snabbt får jag ett ordentligt hugg som jag dock inte lyckas kroka, därfefter drar jag ett par mindre gäddor. Jag markerar på plotterna vart jag fick hugget och drar vidare till ett område jag haft bättre fiske tidigare.
Ligger i långa drifter och får ganska bra resultat med min backlip i abborrefärg som jag kan fiska precis över naten. Jag ser en 10+ i ett natebälte och försöker jobba av området utan resultat.

Nu drar en regnby in och med det ökar frekvensen på fisk i båten men också huggen blir bra mycket mer distinkta. Något sker just där och då, jag sätter på min wolf jerkbait från Wolfcreek i abborrefärg ( 3v tidigare drog jag en 9,6 på den i samma sjö ). Redan på först kastet tar det tvärstopp, det är ett ordentligt hugg och märker det är stor fisk. Fisken kämpar och båten rör sig runt i cirklar, fisken trycker flera gånger mot botten, jag kan notera att endast en krok i läppen så försöker få in den i håven men fisken rusar igen. Hinner bli ganska nervös men tillslut lyckas jag håva gäddan. Den mäts till 115 cm och väger 10,90kg! Alltid skönt med 10+.


Jag tar en paus, en ordentlig regnskur drar förbi, därefter går det inte många kast så smäller det till ordenligt, känns som jag gått in i en sten men nästan på engång börjar fisken ta lina. Förstår genast att detta är en stor fisk, kanske större än den tidigare. Kampen är hård och den vill inte ge sig, tillslut får jag in den i håven och ser genast att denna är modellen större. Fisken mäts till 123cm och vägs till 12,15kg vilket också är nytt pb och min första över 12kg! Glädje! Tyvärr lite smal annars hade den kunnat tyngt ned vågen ännu mer. Även denna tog på Wolfen.


Dagen börjar lida mot sitt slut, drar en 5:a i samma område och precis mot slutet har jag en till 10+ som följare. Nära en trppel på samma dag men får vara väldigt nöjd! 12 fiskar blev det och en hel del med bra storlek.


Alltid trevligt med bra fisk i håven
Jag beslöt mig för att även dra till samma sjö dag 2 då det verkade vara ättid för de stora madamerna. Drar på direkten till samma ställe jag dragit de finna dagen innan, de blir några fiskar med en 5+ på topp som slukade en mcrubber firetiger vid branten. Jag prövar ett område som jag inte fiskar så ofta. Sjön har varit ganska grumlig under våren men nu blivit klar, detta område jag pröver nu är dock lite grumligare. Jag får ett hugg som också följar efter till båten, ser genast att den är större, bedömer till 9+. Den vill inte hugga igen så åker vidare.
Drar en 5+ samt några mindre. Kommer tillbaks till samma område 2 timmar senare, sätter på ett annat bete - Ja wolf abbore:) Efter 4-5 kast så sitter den. En härlig kamp senare så håvas den och mäts till 115 cm, dock bara 8,42 i vikt. Ännu engång har betet levererat och ännu engång en stor fisk.










Nu beslutar jag mig för att dra tillbaks där jag startade dag 1, där jag haft ett bra hugg. Jag har givetvisen wolfen på och de tar inte länge innan jag får ett kraftig hugg i kanten av natebältet. Den här kämpar vilt och inser att det är en 10+ igen, återigen en bra fight senare så håvas den och mäts till 116cm och vägs till 11,85kg.




















Lyrisk över dessa två fiskedagar kan jag knappt fiska mer, är fysiskt och psykiskt utmattad och otroligt lycklig. Väljer att avsluta och bara njuta av de två fantastiska fiskedagarna.
Kan ju ta ett tag innan man upplever det igen!


En hjälte!
Här en bild på min 9,6 som jag drog ett par veckor innan, samma sjö samma bete:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar