onsdag 4 mars 2015

Stora gäddor i Rügen

Hårt slit lönar sig, 13 kg muskler
Varje dag fanns den med, nedpackad i väskan och väntade, Champagnen.
Champagnen som vi skulle skåla med om någon av oss lyckades med att fånga ett nytt PB,
Dagarna gick och med dem tvivlen, men till slut skulle vi få korka upp.

Men vi tar det från början.
Länge hade suget funnits där, och nu var det bestämt, vi skulle återigen få tampas med Rügens storvuxna gäddor.
Jag ( Christian ), Martin och Ted bestämde oss för att vi skulle åka ner till Rügen i februari då gäddorna är som störst, väl medvetna om att fisket många gånger är oerhört segt och ett pannben utöver det vanliga skulle krävas.
Vi bokade denna gång direkt med Bodden-Angeln och det funkade klockrent. De fixade också boendet åt oss Haus am Wind

Söndag 7 februari bar det av mot Köpenhamn för att möta upp de andra grabbarna för vidare färd mot Schaprode. Vi tog färjan via Gedser - Rostock med sedvanlig inhandling av drycker och annat gott i Tax Free shoppen.
Martin hade styrt upp så att vi kunde fixa allt med fiskekort och intyg redan på kvällen när vi anlände, så vi slapp den logistiken på morgonen då man bara vill ut och fiska.
Rekommenderas!
Ted med after-fish öl

Som alltid är det svårt att sova första natten, tankarna svävar iväg och man tänker på alla monstergäddor man skall fånga, vilka beten ska man satsa på etc.
Tror vi alla var vakna innan väckarklockorna på mobilerna började tjuta, nu var det dags!
Nu skulle de tas!
Väl nere i hamnen möttes vi av vår guide, Christian Mayer, som var en riktigt trevlig lirare, det är inte alltid man får så pratglada guider här nere men Christian var ett undantag..
Dock så pratade han tyska och vi engelska men med hjälp av ett måttband så förstod vi varandra när vi skulle bräcka varandra i fiskehistorier..
Ted var mycket noga med att förklara för honom när Martin berättade om förra gången vi var i Rügen då vi tog en gädda på 128 cm att den gäddan inte var tagen av Martin med orden. IT WAS NOT HIM!
Christian med en 90+ gädda

Tyvärr var fisket riktigt segt första dagen mycket beroende på de stormar som härjat här nere och tryckt in en massa saltvatten från havet.
Christian lyckades dock landa två gäddor av mindre format tagna på McRubber i färgen firetiger o rügen herring men vi avbröt fisket redan vid 15-tiden för att satsa på en längre dag 2 då Mayer skulle ta oss en bra bit längre in i systemet där de hade varit i kontakt med ett monster ett par veckor tidigare.

Något som vi uppskattar med fisket i Rügen är att man också får lite tid till "hygge" då man oftast är tillbaka i hamnen runt 17-tiden.
Då hinner man både en och två.."after-fish" öl och en god middag på Schillings Gasthof här träffar man oftast andra fiskande gäster som man kan hänga lite med.
Martin med en gädda som föll för Söderjiggen Jenka 14 plus

Revanschsugna efter den första dagens dåliga fiske mötte vi upp Mayer redan kl 07.15 i hamnen och begav oss iväg på nya äventyr. Redan under den första driften märkte vi att fisket skulle bli bra mycket bättre än gårdagen.
Förutom att vi snabbt landar ett par gäddor har vi en massa kontakter och följare, dock inga större än så länge.
Efter ett par timmars fiske beslutar sig Martin och Ted för att ta en liten paus i fisket för att käka lunch.
Bad, bad, bad misstake.
Upp stiger Mayer lägger ut ett kasst, BOOM! Grosse Hecht o my god Big Pike!
Till saken hör att han samtidigt som han fiskar pratar i telefon med sin guide kollega som får hela drillningen refererad av en alltmer upphetsad Mayer.
Denna gädda är gigantisk, det är monstret de haft som följare ett par veckor tidigare,
Martin ( ngt bitter då det var hans plats i båten som Mayer ställt sig på ) får äran att håva detta vidunder till gädda. Den mäts till 130 cm med en vikt på 16 kg.
Även denna högg på en McRubber Rügen Herring som verkligen var betet för dagen.
Sedan blev det inga fler pauser under drift i vår båt..
Vår guide Christian Mayer med sin 130 cm

Dagen fortsätter med en massa kontakter, Christian och Ted har varsina riktigt fina efterföljare, men lyckas inte få just dem att hugga.
Tiden går fort och helt plötsligt frågar Mayer om vi vill köra en drift till eller om vi vill åka hem, klart vi väljer en drift till.
Christian har fått in en vana på att fånga större gäddor på sista kasten och denna dag är inget undantag..
Precis vid båten kastar sig en bra gädda över hans McRubber och efter en kort kamp ligger en 100+ i håven och det blir en härlig avslutning på en dag som med Rügen mått mätt måste ses som en framgång med 21 st gäddor i båten och ytterligare ett 30-tal kontakter, men champagnen
blir orörd även denna dag.
Beten som fungerade bra under dagen förutom McRubber var Söderjiggen i färgen Jenks 14 plus och Eastfields Wingman i färgen Goblin.
Efter en god tre rätters middag på Schillings så slocknar vi snabbt.
100+ tagen på McRubber Rügen Herring

Dag 3, är det idag det händer?
Förutsättningar ser på förhand helt optimala ut sydvästlig vind 5-7 m/s, tom Mayer säger att det luktar storgädda..och han om någon borde ju veta..
Vi åker tillbaka till det område som var så lyckat under gårdagen och det börjar bra.
Alla drar vi fisk i första driften och de slukar verkligen våra McRubber, Yes!
Det känns verkligen som om det blir champagne idag! Frågan är bara vem vi ska skåla för..
Men nej, va fel vi har, fisket dör totalt, trots att vi testar i princip allt i våra beteshinkar och lådor händer inget, vi förflyttar oss tillbaka till det område vi var dag 1, men det är lika dött här och det beror som sagt mycket på allt salt som pressats in från havet, enl Mayer så har han aldrig sett så hög salthalt under sin karriär som fiskeguide i Rügen..
Nu har vi fiskat i 6h utan att ha ett pet i grejerna och kroppen börjar känna av det intensiva fisket, vi behöver ett livstecken!
Mayer lägger en sista drift för dagen på lite djupare vatten ( 4-5m ), just denna del av området har gett mycket stor fisk genom åren och en riktigt stor följare visar sig som inger lite hopp inför sista dagen.
Bitmärken från ngt riktigt stort

Dag 4, Efter lite överläggning bestämmer vi oss för att satsa stenhårt på att fiska i det djupare partiet där Mayer haft följaren.
Alla andra guidebåtar dömer ut oss och drar till andra ställen pga salthalten så vi är helt ensamma, men vi tror på vår taktik.
Första driften smäller det på en gädda på 112 cm på Mayers spö...
När vi skall fota gäddan märker vi att den har kraftiga huggmärken över rygg och buk, hur stor måste inte den gäddan ha varit som gett sig på en 112 cm..
Christian missar ett kraftigt hugg kort därpå så det känns som vi gjort ett bra val.
Fisket är dock riktigt trögt men då och då har vi några försiktiga kontakter.
Ted bryter vår fisketorka med en riktig tjockis, 90 cm och drygt 6 kg och även den har tydliga huggmärken..

Ted med en fin gädda på 6kg

Mayer fiskar med en större blåvit jigg med svart rygg och svarta ränder oklart vilket märke då den inte finns att få tag på längre.
Vet inte om han tycker synd om Martin eller om det är Martins försök till rådjursögon som gör att han får låna jiggen, men det ger resultat och han får fisk på första kastet och ja den har också märken efter en större fisk..
Kort därefter missar Martin ett riktigt monsterhugg, kan det ha varit Gäddan med stort G som lämnat alla huggmärken på de gäddor vi sett? Helt klart var det något riktigt stort som var framme och drog i Jiggen.

Innan vi åkte till Rügen hade Christian varit hos Jensa på Huntyard & Berras i Arlandastad för att handla in lite beten inför resan, han visade då Christian en ny jigg som Jiggar.nu börjat utveckla jiggen XXL.
En riktigt fet sak som vi bara måste ha, så Jensa slog en signal till dem och frågade om de kunde göra ett par till oss, tre dagar senare hämtade vi upp dem på Berras 2 st i färgen Bluepearl och 2 st i en klassisk grön/vit Rügen färg.
Eftersom Blåvit verkade vara melodin så fiskade Christian hårt med detta bete i Bluepearl och hade missat ett kraftig hugg på den tidigare under dagen.
Christian ser att Mayer har en massa märkpennor och ber att få låna en svart och ritar dit en svart linje och tiger ränder i ett försök att efterlikna den jigg som Martin nu lånat.
Jiggen XXL från JIggar.nu

Samtidigt uppträder ett stort fiskeko på lodet och Christian börjar kasta bakåt mot den plats vi precis driftat förbi, när jiggen närmar sig båten ser han den komma men missar mothugget, Nej!nej,nej sånt får bara inte hända, han blir helt knäckt!
Nästan fyra dagars fiske har gått och när man väl får chansen på drömfisken så sumpar man den.
Maniskt står han o kastar snett bakåt mot samma punkt om och om igen i hopp om att hon skall återvända.
Klockan är nu 15.30, 1h kvar på denna resa, champagnen är fortfarande orörd..jaha den är säkert ändå inte god..vad är en bal på slottet typ..alldeles, alldeles, UNDERBAR,
Jävlar vilket hugg!, Christian tappar balansen, men mothugget sitter, Big Pike, BIG PIKE! Inte tappa denna nu, Christian lyckas pressa henne ganska hårt och hon är snabbt inne vid båten, och Mayer håvar henne.
Väl i håven ser vi att det är en riktigt grov gädda med en tjurnacke som hade fått Mike Tyson att bli avundsjuk. Hon är inte lång men oerhört välmatad
Hon mäts till 113 cm med en vikt på 13 kg, nytt PB!
113 cm 13kg Kärlek

Tiden efteråt är lite svår att redogöra för, den så klassiska gäddfrossan slår till för Christian, han yrar något om att Mayer kan få hans sambo och barn och ska adla honom.
Sedan skålas det i champagne och den långa hemresan kändes plötsligt inte så jobbig längre.

Sammanfattning:
Under 4 dagars intensivt fiske landade vi totalt 27 st gäddor med toppar på 113 o 104 cm och en hel del mellan 90-95 cm.
Förutom dag 2 var fisket oerhört segt så man måste vara inställd på att kämpa och inte tappa humöret, det kan gå många timmar mellan huggen och är man inte koncentrerad kan man lätt missa sin drömgädda.
Beten som funkade bäst för oss var helt klart McRubber Rügen Herring, Söderjiggen Jenks 14 plus, Wingman Gobling och Jiggar.nu Jiggen XXL Bluepearl.
Pga av den höga salthalten bedrev vi mestadels fiske på djup mellan 2-3 m, då det var mindre salt i de grundare vattnet.
Vi tacklade de flesta av våra jiggar med shallowskruv för att kunna fiska sakta och göra långa vevstopp, var djupet större än 3 m hängde vi på ett päronsänke för att få ner betet något, men de flesta hugg fick vi när vi fiskade i den övre delen av vattnet och inte längs botten.
Våran guide Christian Mayer var riktigt duktig och var hela tiden aktiv för att vi skulle lyckas så bra som möjligt med vårat fiske. All heder till honom!

Rügen vi kommer tillbaka nästa år!