fredag 18 oktober 2013

Rapport från Jämtland

Nästa år ska jag hitta madamen som orsakat skadorna på den här gäddan!

Här är lite bilder och anekdoter från sommarens besök i Jämtland. Jag ska försöka summera mina upplevelser från fiskepassen utan att bli långrandig.


Lågt vattenstånd
Min plan var att pröva några nya sjöar, testa nya metoder och få en gädda på över tio kg. Jag lyckades med alla tre!

I år kom först Mackan och sen Martin på besök, vilket var mycket trevligt. En positiv sak med att vara flera är att man kan testa olika beten, färger och metoder. 

Fisket gick sådär i år med några fina toppar. Tidigare år har jag fått ganska många 4-6 kg gäddor men de lös med sin frånvaro iår. 

Något speciellt denna sommar var att vattenståndet ändrade sig otroligt mycket från dag till dag. Det kunde skilja över en meter från en dag till en annan. 

Dagen efter samma ställe
Generellt var det extremt lågt vatten. Jag tror att detta försvårade fisket. Om någon har tips på vart man hittar fisken vid sådana tillfällen får ni gärna höra av er!
Blind gädda











Extrem växtlighet



En annan sak som var annorlunda iår var att det var extremt mycket växtlighet. Det gjorde att vi inte kunde fiska på en del ställen som normalt sätt alltid håller gädda. Vi driftade stora flader med mycket växtlighet och då hittade vi en hel del gädda framför allt ett par meter utanför växtligheten. Mackan fick många gäddor och många kontakter med The Pig (piggen) i färgen Hot Pike. 
Kvällsfiske





Vi prövade även att fiska sent när det var ganska mörkt. Då hade jag bäst fiske med färgen röd/svart.







Ny sjö
Jag och Martin beslöt oss att testa en närliggande sjö. Det är en ganska stor sjö och vad jag hade hört ganska djup. Ett bra tips när man ska
fiska på ett nytt ställe och man inte vet vart man ska början är att kolla på flygfoton på eniro.se och satellitbilder på Google Maps! Efter att kollat där bestämde vi oss för att koncentrera oss på ett specifikt område. Det fanns ett utlopp, några fina vikar och några fina grundflader.

Även här var det mycket växtlighet men vi driftade och kastade i de luckor som fanns mellan växtbältena. Ganska snabbt fick vi upp en hel del gäddor. Alltid skönt när man hittar fisken snabbt när man testar ett nytt ställe!


Martin prövade en liten Salmo Slider i guldfärg och när betet var ett par meter från båten kom ett våldsamt hugg. Gäddan går upp i ytan och slår på ett sätt som gör att man direkt visste att det var en bättre gädda. Eftersom vattnet är lite strömt är gäddorna riktigt starka. Martin fightas med fisken medans jag förbereder håven. Efter några långa rusningar kan vi håva fisken. Gäddan fick vila upp sig i håven och vi tog fram vågsäck, våg och kamera. Gäddan vägde in på 8,60 och var 107 cm. Jag kommer definitivt besöka den sjön igen!




Nästa år kommer jag försöka fiska djupare och köra mer med gummibeten. Jag kommer även att utnyttja ekolodet mer och fiska av branter och kanter på ett mer effektiv sätt.

10,22 kg och 113 lång
Jag redan tidigare skrivit om sommarens höjdpunkt med min andra fisk över 10 kg i ett tidigare inlägg men den är väl värd att nämna igen!






Längtar redan efter att få testa nya teorier nästa år!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar