lördag 19 oktober 2013

Rügen!

128 cm och 13 kg kärlek!
Efter alla rapporter om stora gäddor från Rügen var vi tvungna att åka ner och kolla om det verkligen är så bra som alla säger. Vi kommer här berätta om våra erfarenheter, vilka beten och färger som fungerade för oss och vad vi tycker kan vara värt att veta innan man reser ner.

Är det något vi missar eller om det är något ni undrar över är ni välkomna att höra av er!

Innan resan
Bra förberedelser brukar underlätta när man ska iväg på fiskesemester och så även i det här fallet.
Gör stingers i förväg!

• Förbered er mentalt att det inte kommer hugga hela tiden. Vi hade extremt segt fiske och du fiskar på öppet vatten. Tär på psyket!
  • Gör många stingers i förväg. Se till att ha stingers till olika storlekar på softbaits. Det är trevligare att spendera kvällarna med en kall öl på restaurangen än att sitta på hotellrummet och fixa stingers när ni väl är på plats.
  • Våg och vågnät är bra att ha med om ni vill väga era gäddor. I Tyskland struntar de i vikt. Där är det längden som räknas.
  • Ta med MendIt och lim. Personligen tycker jag superlim är bättre eftersom det torkar mycket fortare än MendIt. Finns bra att köpa på Clas Ohlsson, se här.
  • Boka in en massage när ni kommer hem, kommer behövas. Tar på kroppen att dänga tunga gummibeten fyra dagar i sträck. Kolla sidor typ letsdeal.se etc för några bra erbjudanden på massage och boka!
  • Om ni är gourmanter, hör om det är ok att ta med ett trangia kök eller liknande. Lunchen som ingick visade sig vara samma mackor som serverades till frukost. Vi åt frallor till frukost och lunch i 4 dagar, inte jätte upphetsande samt lite varm mat höjer moralen.

Jeff Bogs + gädda =sant

Beten
Några tips på beten som fungerade för oss samt guiderna använde.
Allmänt Innan vi radar upp betena så kan man säga att gummi verkar vara mest effektivt. Vi hade laddat upp med mycket av detta slag innan resan med längder från 22cm- 40cm. Då vi trodde att stort var det som räknades där nede, till vår stora förvåning visade
det sig att guiderna fiskade mycket med mindre beten, i regel 15-20cm.

Robert som är huvudguide för Bodden-Angler säljer jiggar och jigghuvuden där nede till ett bra pris, så man kunde snabbt säkra upp sig med ett par mindre beten.

Jigghuvuden kan vara bra att ha allt från 10-35gram beroende på vind, djup etc, När det blåser hårt går drifterna snabbt och då vill man ha lite tyngre huvuden för att komma ned snabbare. Givetvis när man fiskar lite djupare också. Vi fiskade mest på ca 3-4 meter och i normala förhållanden så skulle jag vilja säga att 15g fungera utmärkt. Kan man variera djup, fart på ett bra sätt.

Det är viktigt att variera teknik tills man hittar vad som gäller för dagen. T.ex. 1/3 kast med betet längst botten, 1/3 kast med betet i mellanvatten, 1/3 kast med betet grunt. Därefter variera med vevstopp, låta betet sjunka etc. i oändliga kombinationer. Fokusera och varierar är två ledord att ta med sig.

Alien Eal
Stingers är det viktigt att man får till rätt, få gärna någon i en välsorterad fiskebutik att fixa ett par stingers samt visa tips på hur man får till det på bästa sätt. De brukar också sälja egengjorde varianter. Generellt kan man säga att viktigt att ha stingerserna spända så mothugget sitter direkt samt sätta krokarna ganska långt fram på betena, då gäddorna i Rugen ofta attackerar mot främre delen av betet samt är snabba på spotta ut.

Så utrustningen bör vara fulltrimmad innan man beger sig ut på vattnet.
Då till betena som fungerade för oss:
  • Söderjiggen framförallt i färgerna Jonnys 15+, vättern special och papegoj. Länk till söderjigg
  • Mcrubber i färgen grön/vitt
  • Big Mcrubber Cisco och blåvit
  • Shadjiggar i olika storlek gärna i färgerna grönvit, blåvit
  • Jerkdrag var det Hellhound som visade sig effektiv speciellt i färgen blåvit.
  • Mctail med bigtail
  • Jeff Boggs Big Boy i färgen Rugen special 1
  • Både Real Eel samt Alien Eel leverade. Det finns mycket ål i Rügen!!
  • Motoroil är också en färg de förespråkar mycket därnede när det är soligt.
McRubber fångar även maneter!

Beställa resa

Vi beställde resan via Attitudebaits som anordnar flera resor per år.. Det var en del strul fram och tillbaka men allt löste sig tillslut.

Vi åkte med egen bil eftersom vi skulle hämta upp Martin som bor i Köpenhamn på vägen. Vi tog färjan från Trelleborg och åkte till Sassnitz. Därifrån tog det ca 35 min med bil tills vi var framme i Schaprode. På vägen hem åkte vi från Rostock till Gedser i Danmark eftersom den färjan gick tidigare och på det sättet sparade vi in flera timmar trots lite längre bilfärd.

Vi betalade 280 kr per person för båda färjorna. Tips är att ta ett stop på Bordershopen i Rostock. Där kan ni hitta mycket gott till fantastiska priser. För mer info se här

Totalt kostade resan 7-8000 kr. Då är det inkl. bensin t o r, färjan, fisket, boende och mat.

Man kan utan problem boka allt på egen hand direkt från Bodden-Angeln om Attitudesbaits datum inte fungerar för er. Bodden-Angeln är företaget som guidar i Rügen. De flesta av guiderna är duktiga på engelska och väldigt trevliga.

När man ska åka till Rügen beror lite på vad man är ute efter. Så här sa guiderna till oss:

• Februari, chans på tyngst fisk men inte så trevligt väder. Ofta inte så många hugg men när det väl hugger så är det stor fisk.
  • Mars-april är det fiskeförbud så att gäddan kan leka ostört.
  • Maj, är förhållandena rätt kan det bli galet. Gäddorna väger inte lika mycket men de är stridsvilliga och ska äta upp sig efter leken.
  • Juni, trevligt väder, många gäddor men inte de största.
  • Oktober, ofta bra fiske dock kanske inte de allra tyngsta. Går att hitta gäddan lite grundare för er som gillar att jerka.

Fisket
Ja hur gick det för oss då? Vi hade extremt trögt fiske alla dagar förutom sista timmarna, sista dagen. Första dagen blåste det väldigt mycket, vattennivån steg ca en meter och det pressades in mycket saltvatten enligt guiderna. Dessutom hade inte sillen riktigt kommit in från havet vilket gjorde att gäddorna inte heller hade kommit in i den utsträckning de normalt brukar.

Vi snittade ca tre gäddor per person/dag! Vi hade många stötar och gäddor som vände vid båten. Det är tur att man vet om att drömgäddan kan hugga i nästa kast annars hade det varit extremt jobbigt att hålla uppe motivationen.

Christian fick en fin 8+ gädda sista dagen på sista stoppet men den kom totalt i skymundan från Christoffers monster!

Christoffers första gädda någonsin!
Till saken hör att Christoffer aldrig har fiskat gädda tidigare. Han nollade de två första dagarna, dag tre spräckte han nollan med en mindre gädda, dag fyra tog han drömgäddan på 128 cm!

Helt plötsligt började gäddorna attackera betena på ett helt annat sätt. Christoffer fiskar med en Real Eal som han har fått låna av guiden. Helt plötsligt smäller det till i prylarna. Jag och Ted ser direkt att det är en bättre fisk och stämningen ökar i båten. Christoffer fightar fisken som han aldrig har gjort annat!

Gäddorna i Rügen var väldigt starka och så även denna. Den kommer in 4-5 gånger till båten men gör långa rusningar varje gång den ser båten. Tillslut kan guiden lugnt ta ett gälgrepp och lyfta in gäddan i båten.
Djup koncentration!

Gäddan var 128 cm lång och vägde 13 kg! Enligt guiden kommer den ha väga ca 17-19 kg i februari! Inte illa att ha ett sånt PB när man endast har fångat två gäddor i sitt liv.

Christoffers andra gädda någonsin!