måndag 17 mars 2014

Äntligen premiär!


Äntligen kom Dagen D som vi har väntat på. I helgen fick vi efter en lång vinter sjösätta båten och ge oss ut och leta efter gäddorna. 21 gäddor blev det till slut.

Klicka vidare för att läsa mer.


Efter att vi lastat båten med extremt mycket fiskeutrustning, murrikka, elmotor mm sjösatte vi båten i strålande solsken. Vår plan var att fiska i en stor vik där jag fick en gädda på 11 kg förra våren. 


Dagarna innan fisket hade det varit några kalla nätter vilket gjorde att förväntningarna inte var allt för höga. Vi hittade fisken fläckvis och bäst fiske hade vi mellan kl. 11-14. Tyvärr hittade vi inte de riktigt stora men många fiskar på 4-5 kg som verkligen attackerade våra beten. 



Långsamt fiskad Zam Z 
Jag hade bäst fiske med min gamla trotjänare Zam Z tail i färgen röd/svart. Jag har haft en del problem med svansarna som säljs till Zam Z. De är gjorda av riktigt dåligt gummi som reagerar med andra plastmaterial, vilket leder till att de blir klibbiga och tappar formen. Mitt tips är att ni byter ut de svansarna och kör Svartzonkers tails då de passar perfekt och är av mycket bra kvalitet. 

Ted fiskade mycket med sin nyinköpta Svartzonker Mctail i färgen Pinky Pearch med vit tail och fick nästan alla sina gäddor på det draget. Förra våren hade vi också mycket bra fiske med färgen rosa. Speciellt bra har rosa fungerat när det är grumligt i vattnet och när solen är skiner. 





























Hade dagen till ära införskaffat mig en Söderjigg i en ny färg och även den levererade fisk. Jag tacklade den med shallowskruv  för att kunna fiska den riktigt långsamt. 

Jag har experimentera med att sätta på päronbly på beteslåset i kombination med shallowskruv när man vill fiska lite djupare och det fungerar riktigt bra. På det sättet kan man helt anpassa betet efter stället man fiskar på. Enda dåliga är att fästet i päronblyt kan gå sönder när man kastar många kast med det. 

Jag ska pröva att borra egna hål, eller helt enkelt ta med några muttrar i olika vikter. Min teori är att det borde fungera bra att trä på muttrarna på tafsens beteslås och då sitta säkert. Jag återkommer med rapport om det. 


Vi hittade fisken ganska grunt och vattentemperaturen låg mellan 2,7-4 grader. Vi la en del drifter så att vi började fiska på ca sju meter och fiskade oss inåt grundare men hittade ingen fisk som stod djupare.

Nu dröjer det två veckor innan nästa pass. Under tiden ska jag besöka Sportfiskemässan och se om det finns några roliga nyheter. Rapport kommer!





Årets första gädda!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar