torsdag 18 september 2014

Höstfisket igång- 3 över 100cm = älska hösten!


 
Älska hösten!



Så var höstfisket igång. Hade mina föräldrar på besök och min far var sugen på att fånga en danskgädda, så vi drog ut till en närbelagad  sjö för att testa om vi kunde lura upp någon fisk.  

 Taktiken vara att testa lite grundare över en en stor grundflad på 3-5 meters djup. Växtligheten finns där fortfarande, men den har minskat sedan i somras vilket gör det lättare att fiska av.

Vi startade på läsidan där de varma ytvattnet pressasts över på andra sidan viken, vilket gjorde att vi fann några kallare fläckar där det kallare bottenvattnet tryckts upp. Runt dessa kallare fläckare högg det bra och redan på det tredje kastet krokade jag en smal men fin gädda på 109cm och 7,9kg. Betet den föredrog var en wingman shallowtacklad i färgen panzerfaust. Riktigt fint bete om ni frågar mig.

 

3:e kastet för dagen.
Vädret var mulet och i den förhållandevis klara sjön var det dova beten som gällde, gärna med en big tail i rödfärg. Det högg i ganska bra takt. Vi drar upp ett par fiskar och farsan fiskar ut mig i antal. Både jag och far tappar en större.

Men så smäller det till i farsan spö igen, han fångar en fin gädda på 106 cm och 7,5kg, även denna smal men bjuder ändå på en bra kamp. Den högg på en zonkertail i färgen tånglake med en big tail röd.
Far är nöjd

Samma bete leverar strax efter ännu en fin fiska, farsan drar en fisk på 109 cm men endast 7 kg. Smal men lång var teamat.
Ännu nöjdare...
Efter detta nöjer vi oss, en mycket bra halvdag på sjön med ett 10-tal fiskar i båten och ytterligare ett 10-tal tappade, 3 över 100cm samt vi hade känning på fler stora.

 

Bäst beten idag var Zonkertail tånglake med big tail röd. McmIo fegis med big tail röd, wingman panzerfaust ( lite för poppis, gäddan tog tillslut tailen )

 



Sliten, får se till att införskaffa en ny.


Gäddfiskare måste vara en av de få människor som släpper sommaren snabbt och ser fram emot hösten och till och med blir lyckligare av den. Mitt fiskesugen är nu varje fall i topp och jag är glad att hösten är här. Älska hösten!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar