torsdag 26 juni 2014

Testfiske av Mean Bream


Det är alltid kul att testa nya handgjorda beten. Även om de kostar lite mer än massproducerade "made in china"-beten är det en speciell känsla att fiska med ett bete som man vet att någon har lagt ner sin själ i. 

Vi har hårdtestat betet under våren i Danmark, Stockholms skärgård och Jämtland med mycket bra resultat. Klicka vidare för att läsa mer om betet. 

Efter ett besök hos Sundbybergs Sportfiske i våras kom jag därifrån med ett bete som de är ensamma om att sälja. Mean Bream heter betet och är handgjord av Lynxlures. 


Betet är 12 cm långt om man inte räknar tailen och väger runt 90 gram. Så långt skiljer sig inte betet från många andra tailar som finns på marknaden. Det jag fastnade för var den breda profilen som skiljer sig mot de flesta andra tailar som finns på marknaden.
Mean Bream

Betet känns välbyggt och gediget med en otroligt snygg finish. Jag har fiskat med blå/silver men finns i flera andra heta färger.

Just nu finns Mean Bream i en shallow modell men den kommer komma i en slow sinking. För vårfisket har shallowmodellen fungerat fantastiskt bra. Man kan fiska hem betet riiiiiktigt långsamt. Det fungerar bra att vikta ner betet med t ex päronbly om man vill fiska djupare. 

När jag har jerkat betet går betet ganska långt ut åt sidorna med lite bellyflash. Jag gillar som sagt den lite bredare profilen som gäddan kan spana in när betet rycker fram över växtligheten. 

En annan metod som har fungerat ruggigt bra för mig är att helt enkelt veva hem betet. När man vevar hem betet rör det sig i ett brett S-mönster. När man gör spinnstopp så verkligen sticker betet ut åt ena sidan som skjuten ur en kanon. Ofta kommer hugget i spinnstoppet. Testa det! 

För mig har betet verkligen levererat den här våren. Jag kommer fiske en del i Jämtland i sommar och kommer garanterat testa betet vid sent kvällsfiske när gäddan går in grunt och jagar i växtligheten. Är övertygad om att det här betet kommer vara en killer då. 

Självklart ville min fiskebroder Martin testa draget. Resultatet blev en gädda på 115 cm! 

Betet får högsta betyg av mig och köp rekommenderas! 

Mean Bream levererar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar