måndag 20 maj 2013

Gryningsfiske med en 8,44kg i topp

Hungrig!
Äntligen var det min tur att få ngt större på kroken. 8,44kg fördelat på 108cm!

Hade ställt klockan på 04.00 i lördagsmorse för att testa på gryningsfisket.
Efter att ha idiotförklarat mig själv när klockan ringde efter 2h sömn, segade jag mig upp bryggde en kopp riktigt starkt kaffe o gjort några svettiga ostmackor, begav jag mig ner mot hamnen o lugnet i båten.
Nordostlig vind o lite duggregn i luften var väl inte de bästa förutsättningarna direkt men nu var jag iallafall iväg!
Första stoppet gav inget, andra stoppet enbart botten, tredje stoppet absolut inget. Kände mig trött o frusen o längtade hem till min sköna säng, vad håller jag på med hann jag tänka mer än en gång dessa tre första timmar..DÅ! PANG! Från ingenstans small det på, det här är stort.
Efter ett par minuter får jag in gäddan till håven, men det vad är det den har i gapet, en gädda till, snacka om hungrig jävel.
Väl i håven spottar den ut den lilla gäddan som senare vägs till 1,44kg o som fortfarande hade lite liv i sig och inte nog med det, längre ner i gapet/halsen sticker det ut ytterligare en fena, hungrig!
Efter att ha vägt och mätt gäddan till 8,44kg o 108cm får hon simma vidare.
Den var inte direkt fet så med 1v till av frosseri så kanske, kanske det hade varit 10+..
Frukosten hon spotta ut

Jag var helt ur balans efter denna chock, från total misär till eufori på 5min.
Tappade tre st gäddor på kort tid efteråt då jag inte riktigt kunde koncentrera mig.
Fick sätta mig i båten och samla mig en halvtimme och äta mina mackor.

Det gjorde susen.
Åkte till ett nytt ställe där jag fick kontakt redan i första kastet, dock bara en liten snipa men stället kändes hett så jag la ett par kast till och då högg det till rejält igen.
Denna gädda var väldigt smal och vägde 4,54kg o 94cm lång,
men den kändes och såg större ut i håven, även denna fick så klart sin frihet åter.
Det var värt att gå upp 04.00 trots allt!





Käka lite mer så plockar jag dig nästa vecka igen!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar