söndag 3 november 2013

Fina höstgäddor



9,37 och 111 cm



 

Stuga vid sjön som haft flyt efter stormen dragit fram
Det har blåst, regnat och blåst igen på senast här nede i det danska, trots det har jag fått till två pass på en av mina favorit sjöar med väldigt lyckat resultat.
De flesta här i Danmark trollar, antingen med levande agn eller bete. Inte ovanligt med 6 spön, detta främst för att det är otroligt effektivt, speciellt nu när fisken står lite djupare. Jag har dock tagit ett statement att jag skall spinnfiska/jerka upp mina gäddor och då anpassa mig efter förhållandena.
De senaste gångerna har jag fått fisk mellan 3-8 meter, med en 9,37 på topp. Vilket har krävt tålamod och fokus samt dra nytta av erfarenheter.
 
Om man kan se någon tendens så verkar de mindre hugga nära botten och de större "vågar" stiga lite mer mot betet.
Beten som fungerat bra är Alien Eel Hot Orange sinking, tyvärr är det väldigt svårt att hitta dessa på marknaden idag och vet faktiskt inte om de produceras mer. Jag lyckades dock beställa från ofc.nu, här är länken. Detta är ett bete som skördat fina framgångar för mig, tog en fin på 8.14 kg under ett av de senaste passen.
 
Inhalerad Alien Eel Hot orange av en madam på 8,14 Kg.
En pigg gädda som huggit på en Alien Eel.
Två andra beten som stått ut är medusa hot perch samt HellHound Perch, den sist nämda fångade jag en fin 111 cm på 9,37 kg under senaste passet. Kastade längst med en brant som går från 8 meter till 1 meter väldigt brant, jerkade över 3-4 meter, sen otroligt kraftigt hugg och rolig kamp på lång lina med flera rusningar. Såna hugg och kamper man blir beroende av och lever kvar i ens minne.





9,37 och 111 cm på HellHound Perch


Så hoppas kunna bege mig ut snart igen och ta fler feta fiskar innan säsong är slut.
















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar