måndag 2 juni 2014

Gamla trotjänaren Buster Jerk Papegoj levererar PB!

119 cm!


Så var det dags för PB igen. 

Var ute i helgen på vad jag befarade kunde bli ett halvtrögt fiske, men ack vad fel jag hade. Ser ganska snabbt att lite växtlighet börjat växa på 2-3 meters djup längs sjöns kanter.
Lägger ett kast och hugg på första kastet. Detta vådar gott tänker jag.
Så åker då direkt till ett ställe jag haft bra fiske tidigare.

Fiskar av från 10 meter in till 2 meter och så fort det var tillstymmelse till växtlighet så blir det fisk. Det är brutala hugg på jerkbeaitsen och det figthas för kung och fosterland, inte sällan hoppar gäddorna i ren ilska. Vid ett tillfälle har jag en 5 kg gädda på och en annan 5:a som följer.
Jag inser snabbt att jag har träffat jackpot. Resten av båtarna på sjön ser jag trolla lite längra ut, så betar av växtbältena med mina jerkdrag och fångar mycket fisk. Många i spannet 1-3 kg men också 5or och upp till 7 kg.
Tills det plötsligt blir ett kraftigt ythugg på min buster jerk papegoj, inser direkt att detta är bättre. Nu börjar en fight med en riktigt irriterad donna. Försöker håva men den är ej redo, den drar flera gånger ned i natet och ut från båten. Tillslut lyckas jag säkra gäddan, inser att detta kan vara PB.

Efter snabb mätning, vägning samt några foton så kan jag konstantera att mitt nya PB lyder 119 cm och 11,48kg. En ökning med 38gram samt en ökning i längd med 3 cm.


PB gäddan
Fiskedagen slutat med 41 st gäddor, hade säkert kontakt med minst lika många till samt två stora följare till, varav den ena är den största gädda jag någonsin sett, en stor jäkla stock men den får jag ta en annan gång. Det var en grym fiskedag som jag aldrig kommer att glömma.
Bästa beten Buster Jerk i färgerna papegoj, södersportfiske red tiger flash, firebird, Hellhound Hot Pike, Zam z tail rödsvart.


Kan summera min vår med en topp 5 längd på 568 cm, 119, 116, 115, 111 och 107. Med detta hade jag legat delad etta i gäddfajten(danska gäddor räknas ej) samt två över 11 kg, så får man vara nöjd med. Allt fångat på spinnfiske vilket jag personligen tycker är det roligaste typen av fiske.
Nu är det tre dagar kvar till stora delar av PFS drar till jämtland och skall överlista den norrländska efterleksgäddan.



Nedan ett litet klipp på hur de kunde se ut, detta är inom 3 minuters fiske. Tillsist så sitter den:)

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar