tisdag 28 maj 2013

Total lycka och olycka!

11.01 kg!
Äntligen! I lördags satte jag nytt pb för andra gången i år kom samtidigt över den magiska 10 kg gränsen. Lycka, nervositet, gåshud, adrenalinkick och bubblande glädje var några av känslorna denna fantastiska dag.  Tyvärr var det inte bara bra saker som hände denna dag.

110 cm lång madame

Vi börjar med de bra nyheterna. Det började med en hel del kontakter på direkt från start. De var inte riktigt på hugget men de visade iallafall intresse av dragen. Då brukar det bara vara en tidsfråga innan de av någon anledning börjar hugga.

Vi fiskade vidare och det kom upp en del fisk då och då. Tydligt var att Buster Jerk i färgen Janne Helenius fungerade bra där det var klart vatten. När det blev lite grumligare bytte Ted till en handgjord Svartzonker McTail Trä i färgen sutaren som är grön med gul mage. Den fungerade mycket bra medans Janne Helenius helt slutade att leverera. McTailen finns att köpa på Söder Sportfiske.

Svartzonker McTail Trä - Pink Perch
Vid kl 14.30 hade det varit lugnt ett tag och då beslöt vi oss för att ta en lunchpaus. Efter en god lunch gjord på Trangia började vi fiska igen.

Dagen innan fiskade vi på ett ställe där det var extremt grumligt. Då hade jag ett mycket bra fiske med Svartzonker McTail Trä i färgen Pink Perch. Eftersom det var grumligt i vattnet bestämde jag mig för att pröva samma drag igen.

Ett tips är att skära av lite av svansen så att den blir tunnare. Då rör sig svansen väldigt förföriskt i vattnet.

Efter bara några kast blir det helt plötsligt bara tungt. Det var en hel del växtlighet där vi fiskade vilket gjorde att jag först trodde att jag hade fastnat i massa nate. Men då börjar det röra på sig och gädda går längs botten med tunga knyck.
När den kommer upp vid båten ser jag att gädda har slukat Svartzonkern och den värsta nervositeten lägger sig. Till historien hör att jag tappade en 9+ gädda vid håvningen bara en vecka tidigare.

Efter ett par rusningar kan Ted lugnt håva gäddan. I det läget var jag och Ted osäkra på hur stor den egentligen var. Men när jag tittade ner i håven och såg hur den grov var började förhoppningen stiga! Skulle jag äntligen komma över 10 kg?

Medans jag krokade av gäddan i håven och lät den vila upp sig i vattnet fixade Ted vågpåsen. Med stor spänning såg vi vågen visa 11,27 kg. Efter att ha dragit av vikten för vågpåsen kunde vi konstatera att mitt nya pb nu är 11,01 kg fördelat på 110 cm!

TOTAL LYCKA!

Efter några snabba bilder fick gäddan hämta sig lite vid båtkanten innan den fick simma tillbaka i det grumliga vattnet.

Nu över till den ej så roliga biten. Vi fortsätter vår drift och Ted får två snabba gäddor. Det verkligen känns att de är på gång, klockan är bara 17 och vi har massa fina ställen att fiska av. Stämningen är på topp.

Före
Den andra gäddan Ted tar är en stabil 4+. Eftersom jag pratar med vår fiskebroder Martin i Danmark om mitt nya PB och inte bistår Ted i landningen av fisken tar han hjälp av håven.

Vid avkrokningen sprattlar gäddan helt plötsligt till och resultatet blir att Ted får en sylvass trekrok rätt in i fingret.

Ted skriker ut en salva som för tankarna till Kapten Haddock. Som tur är lossnar gäddan som sitter fast i den andra trekroken. Jag tar snabbt min nyinköpta avbitare och klipper av kroken.

Hela hullingen var begravd i fingret och efter att jag prövat att dra ut den konstaterar jag snabbt att vi måste avsluta för att åka till vårdcentralen.

Som en sann vän tog Ted beslutet att själv köra till vårdcentralen för att ge mig möjligheten att fiska vidare.
Efter

Respekt!

Med facit i hand borde jag inte ha fiskat vidare. Resultatet blev ett gäng efterföljare och en tappad mobil som sakta sjönk i det grumliga vattnet.

Precis när jag tappade mobilen och såg den sjunka mot botten skakade jag bara på huvudet och skrattade. Det enda  jag tänkte på var mitt nya PB.

Nästa vecka är det dags för fyra dagars gäddfiske. Då tar vi en ännu större!