lördag 20 oktober 2012

Fiske mitt i veckan!


I onsdags tog jag en kompdag och körde en heldag med gäddfiske. En lyckad fiskedag som hade kunnat bli fantastisk!



Stark 5 kg gädda

Jag åkte upp till TedTuna tisdag kväll och blev bjuden på en fantastisk middag på egenfångad torsk från vår resa till Nord-Norge. På onsdagen gick jag upp tidigt för att utnyttja dagen till fullo.

Jag inledde på ett ställe där vi tidigare har varit i kontakt med gädda upp till 8 kg och där Ted hela tiden trott att det finns grövre gädda. Området består av stora vassar, en liten innemar och utanför finns djupt vatten. 

Nästan direkt har jag ett bättre hugg på Fluffer men tyvärr vill den inte hugga igen. Strax efter har jag ett mindre hugg som inte heller vill fastna. Jag hatar verkligen att tappa fisk, oavsett storlek. 
Ett gäng tänder

Med elmotorn kör jag sakta framåt i en smal vasskanal och samtidigt kastar jag av framför båten med Fluffern. Efter några kast hugger en urstark gädda på 3 kg. 

Planen är att fiska av en stor innemar under förmiddagen och att koncentrera fisket mot vassar som ligger i sydläge och där vinden har legat på de senaste dagarna. 

Jag har ytterligare en liten snipa som inte fastnar men sen hugger det på en lite bättre fisk. Typiskt nog sliter den sig loss precis vid båten. Uppskattnings vis en gädda på ca 4 kg. Efter det är det väldigt trögt!
En gäddfiskares händer

Det kommer upp några 2 kg gäddor med jämna mellanrum. Helt plötsligt ser jag en gädda som missar draget precis vid båten, slår kraftigt och halva fisken är ovanför vattenytan. Jag bedömde fisken till 8-9 kg. Svordomarna ekade över fjärden! Strax efter fick jag en pigg 5 kg gädda som plåster på såren. 

Fluffern levererade bra under hela dagen och det var många gäddor som högg på den. Tyvärr är det en ganska hög andel som inte vill fastna. Under dagen tappade jag åtminstone 10 st 3-4 kg gäddor. Jag ska experimentera med en extra stinger nästa gång jag fiskar.

Risig gädda med sår/bölder
Om ni någon gång har fiskat gädda så har ni säkert fått små sår på fingrarna från gälar och tänder. De såren vill aldrig sluta blöda. Därför har jag alltid med mig plåster och kirurg tejp i fiskeväskan. Bara plåster brukar inte räcka då de ramlar av direkt när händerna blir blöta eller fuktiga.

Det var otroligt mycket aktivitet i vassarna och jag hörde stor fisk plaska och slå långt in i vassarna. Vid två olika tillfällen såg jag gädda jaga, snabbt åkte jag dit och kastade och fick gädda båda gångerna.

Jag fiskade mest med Fluffer Skitmört, Svartzonker Tail Tigergösen och Buster Jerk Janne Halenius. Totalt under dagen fick jag upp 18 gäddor och säkert lika många tappade. 

Stort tack till TedTuna för lånet av båten och till hans fantastiska fru som lagar himmelsk mat!

På lördag är det dags igen men då i andra vatten. Hoppas att det kan ge drömfisken! 

Gädda - Världens häftigaste fisk

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar