tisdag 16 oktober 2012

Nytt djuprekord på gädda - 18,6 meter med Red October VJ


Skulle egentligen inte ut och fiska i helgen men efter ett spa-uppehåll på vestjylland och ett nytt bete i postlådan vid hemkomst så kunde jag ej motstå frestelsen.

Hade fått min Red October Twisted Tube Vertical Jigg på 35 cm som jag köpt från Lundgrens fiske. Färgvalet var en black sparkle och den såg mycket giftig ut, och jag begav mig av mot en av det djupare sjöarna för 2 timmars provfiske.
Väl framme, spöregnar det och var ganska kallt, men skulle bara ut och testa. Har sett en del stora ekon på djupet under tidigare fisketurer.

Jag riggade upp mitt BFT stiff jerkspö istället för mitt normala vertikalspö. Jiggen väger 170 gram så jerkspöt och jerkrullen med sin tjockare lina passade bättre. Fäste en 0,70 flourocarbon tafs på ca 1 meter i änden. Sen var det bara att bege sig ut!

Hittade inte så många ekon, hittade mer stimm och fiska på dessa men fick inget. Så prövade att långsamt drifta mot en djupkant som går från 20 meter till 5 meter och då när ekolodet läste 18,6 meter så small det till. Förvånat gjorde jag ett kraftigt mothugg. Det var en fin 2 kg gädda som kom upp från djupet. Drog en till vid samma område men även denna på 2 kg. Sen hann jag inte så mycket mer, dock är jag övertygad att en stor ligger på djupet och lurar.



Kommer defenitivt pröva vertikal jigga med stor gummibeten igen på djupet, och min Red October Twisted Tube är jag mycket nöjd med, rör sig otroligt fint!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar