onsdag 10 oktober 2012

Höstfiske med stolpe ut!

Zonkertail, tigergösen
Efter förra helgens sega fiske ville vi ha lite revansch på gäddorna. För min del blev det lite av stolpe ut.



Pigg höstgädda
Som jag skrev i ett tidigare inlägg fiskade jag med gummibetet Fluffer från Mange Boy med bra resultat.

TedTuna fiskade med jerk och det var lite trögt i början och jag hann få fyra gäddor innan han reducerade. Ju längre dagen gick desto bättre högg det på jerkbait. 

Som alltid börjar man analysera varför det ena fungerar bättre än det andra. Det var en kall natt och bara 1,5 grader varmt när vi åkte ut med båten. Under dagen blev det ganska varmt och solen värmde upp vattnet. Var det därför gäddorna ville ha livligare beten senare på dagen?

Vi hade fint väder och helt ok fiske. Jag hade hugg när jag hade kastat för långt och betet låg drygt 1 meter in i vassen som jag tappade, en efterföljare som TedTuna bedömde till drygt 7 kg, missade hugg precis vid båten mm. Ja helt enkelt stolpe ut. 


Bitter efter en missad gädda
Härliga höstfärger














Vattnet var 10-11 grader gäddorna hade verkligen förflyttat sig in mot vassarna. Vasskanter i sydläge där vinden hade legat på fungerade bäst. Grundflader där vi en vecka tidigare var i kontakt med många gäddor var helt öde nu.

Efter att gäddorna hade våldfört sig på min Fluffer gick jag över till Zonkertail Shallow från Svartzonker, färg Tigergösen. Jag har aldrig riktigt gett det betet en riktig chans men det levererade också direkt. Kommer antagligen bli mer gummi och tailbeten för min del nu när vattnet är kallare.

Andra beten som levererade denna dag var Buster Jerk, Janne Halenius där det var klart vatten och Pagegoj där det var grumligt. 


Dagen slutade 16-12 till TedTuna som även fick upp dagens största. Glädjande var att vi hade bra medelvikt på fisken med många 3-4 kg gäddor. 

För min del lämnade mina missade fiskar en brun eftersmak i munnen. Men det är sådana fiskepass som gör att man bara vill fiska mer och få upp den där stora drömfisken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar