tisdag 2 oktober 2012

Gädda på 17 meters djup!

Hugg på djupet!




Under en längre tid har jag sett större ekon relativt djup ute på en av mina stammis sjöar. Jag var inte sen med att ta med mitt vertikalspö.  Åkte till den sydvästra delen av sjön där jag sett en del ekon. Slängde i en fin n fish jigg och drev över ett område med mycket stimmfisk samt några ekon. 

Första driften resulterade i en mindre abborre, åkte upp och drog en till drift. Denna gång bet de till ordentligt. Fisken hade bitit på 17 meters djup! Det tog nog fisken ett par meter att inse att den satt fast i min jigg, innan den började kämpa emot. Den stack åt alla håll. Tillslut landade jag en gädda på 2kg från 17 meters djup. 

Gäddan var väldigt ljus och lever nog större del av sitt liv på djupet och jagar stimmfisk.  Djupaste gäddan jag tagit!
2 kg gädda från 17 meters djup

Tycker det är väldigt underhållande att fiska gädda med vertikalspö, det blir en bra kamp med den lätta utrustningen även på mindre gäddor. Sen är det alltid spännande vad som gömmer sig på djupet...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar