måndag 8 oktober 2012

Riktigt bra höstfiske på västfronten!


Var på en av väst-själlands trevliga sjöar under lördagen. Har varit på denna sjö en gång tidigare och då haft bra resultat. De var dock under försommaren så visste inte riktigt hur de skulle bli denna gång, nu när hösten har bitit sig i med sin kyla och blåst.

Jag började med att kasta av ett par intressanta kanter vid 3-5 meters djup men det gav inget resultat. Så åkte vidare mot några branter som jag ej fiskat av tidigare. Jag kastar ut min 30 cm Alien Eel shallow gråsvart och får ett ordentligt hugg nästan omedelbart. Kämpar med fiske en längre tid och har efter några minuter fisken vid båten. Skall ta ett gällgrepp men tar för löst, till historien hör att jag för 1 vecka sedan lyckades sätta en krok med hullingen rakt igenom knogen. Så var lite för försiktig. Som ni redan listat ut så sliter sig fisken från kroken. Ligger retfullt ett par sekunder på ytan sen sticker iväg. Min egen snabba bedömning är att det är fisk mellan 6-7 kg. Mycket bitter var jag efter denna incident.


Bitter!
Nåväl drar vidare längs samma brant och lyckas få upp 2 st 2or. Har ännu inte skakat av mig förlusten av min fina fisk så är lite i tilt.
Jag har hittentills användt elmotorn men nu ankrar jag upp vid några grynnor mitt på sjön, blåser en hel del just nu. Kastar med min Alien Eel längs branten. Grynnan går ganska snabbt från 0.5 till 8 meter, så tippar att jag kastar på 3-4 meter.  Med detsamma klipper det till, det är en fin fisk det här också, kämpar med den lite längre tid denna gång så den inte skall slita sig. Tar fram min Iphone för att filma de sista sekunderna av kampen som ni kan se nedan. Därefter tar jag ett ordentligt gällgrepp för att inte råka utför samma tråkiga incident som tidigare. Den landas och vägs till 5 kg.

När jag fått styr på all utrustning igen så kastar jag ett par kast och boom! Så hugger de till ordentligt igen, vid exakt samma ställe. Jag kämpar med fisken och inser att det är en bra fisk, fick även med här sista delan av fighten på video som ni kan se nedan. Ni kommer också höra att jag inser att den är lite större än vad jag först trott, då stänger jag snabbt av kameran för att säkra landningen. Vilket jag gjorde, det löd på fin fina 7.71 kg! 
https://www.youtube.com/watch?v=Lye4nPEErKo

7.71kg i kamp

Därefter kastar jag ut från samma plats igen återigen med Alien Eel gråsvart och där sitter en till fisk. En 2.8 kg som jag lyckades få med på film när den gör ett fint hopp framför kameran. Se nedan.
https://www.youtube.com/watch?v=Vqli4SMh3-I


Sliter på händerna att fånga gädda



Fin abborre på 630 gram





 

Utöver detta drog jag också 2 fina abborrar mellan 0.5 -0.6 på vertikalfiske med en fin rosavit jigg som södersportfiske hjälpt mig plocka ut via sportfiskeprylar.se













Bild från dag 2 ( Tog en 2:a precis där skogen möter vassen)

Dag 2 drog till en annan mindre sjö. Då vinden var väldigt stark, hoppades jag att just denna sjö skulle vara med i lä. Detta visade sig vara sant i 3 timmar sen blev vinden för hård. Hann dock dra 5 st gäddor med en 3.3 på topp. Hade även en del tappat. Drog drifter med drivankarat i den norradelen av sjön och fick fisk lite överallt. Vattnet var grumligt så min Buster Jerk papegoj fungerade utmärkt. Potential finns för många fiskar i denna sjö. Kommer helt säkert tillbaka.
För att dagen inte skulle vara slut vid lunch så tog jag mig vidare till en riktigt liten sjö där vinden inte påverkar så mycket. Ankdammen nu även kallad, här lyckades jag endast kroka en 2:a på de 2 timmar jag var där. Men alltid värt det när man fångar fisk:)
En fin 3.3 från dag 2

Höstfiske-helgen gav en hel del fin fisk med 7.7kg som självklar  höjdpunkt! Det är ju dom tillfällena man fiskar för och minns.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar