tisdag 5 mars 2013

Gummi-laguppställning säsong 2013

Gummifeber!




Tänkte dela med mig av min gummi-laguppställning inför säsongen 2013. Jag älskar gummibeten. Tror kärleksaffären startade på riktigt under sommaren 2012. 

Det var i mitten av juni när jag trollade pelagiskt över ett större djup, en dag då inget annat hade funkat. Jag prövade i ren desperation med ett gummibete och det gav utdelning på direkten, en fin gädda på 6 kg. Det var en Alien Eel jag valda den dagen och det är med Alien Eel jag haft störst succé , båda vid trolling men även när jag kastat längs branter och över växtlighet. Det är också det gummibete jag fiskat mest med.



Super D, Magnum Dawgs, Double Dawgs,
Curly Sue, Alien Eel, Mini D


På bilden till vänster är den typ av gummibeten jag gillar bäst, det är något med tailen och silhuetten i vattnet som gör dessa beten extra speciella. Om jag skulle få välja ett av dessa beten så är det en gråsvart Alien Eel, men gillar alla.

Två beten jag gärna vill pröva är Jeff Boggs Big Boy och Chaos Tackles Medusa, så om någon har erfarenhet med dessa, dela gärna med er!




Ålarna verkar jag vara den enda som inte haft fantastiskt fiske med. Har dock inte gett dom jätte många chanser så blir ett försök när säsongen drar igång igen. Vet ett par platser där den kan vara giftigt, direkt över växtlighet. För att gå i detalj så vet jag om ett par ställen där växtligheten startar på ca 5 meter på branten och går mot 2-3 meter, sen jämnas botten mer ut. Just i såna kombinationer brukar jag ha lycka med gummibeten eller tails som ger en fin silhuett och man kan fiska direkt över naten. Just den kombinationen  med växter, de djupet och en lät uppgrundning verkar fisken föredra. Här tror jag just ålen kan vara livsfarlig. Speciellt vår/ tidig sommar innan växtligheten gjort det omöjligt att  kast ett drag utan nate på kroken.

Real Eel och XXl Snabel

Shad-jiggar är nog det jag ser fram emot att fiska mer med under 2013, hade ett par bra pass med betena i slutet av förra säsongen. Jeff Boggs jiggar ser sjukt snygga ut och känns giftiga. Har jiggar från 22-30cm. Dessa kommer också användas flitigt under höstens Rügen-resa. 

Jag har tacklat mina jiggar med allt från viktlösa till 25g jigghuvuden. Skulle väl säga att ett 10g jigghuvud är ett bra allaround val. När jag tacklar viktlöst så använder jag mig av Savage Gears 4-play offset krokar. 

Jag gör mina stingers själv. Har använt mig av Gamakatsu Treble 13 strl 2/0 krokar och som wirematrial Drennan Super Trace 40 lb. Gör alltid stingers med 2 krokar, den ena jämte jigghuvudets-krok, då gäddan ofta klipper jiggarna i det området. och en krok lite bakom mitten av jiggen.

Skall bli grymt kul att utveckla detta fiske när väl vädret tillåter en att komma ut!
Jeff Boggs, Action Plastic, BeShad
Inom paddletail-kategorin har jag införskaffat några nya oprövade kort. Dock är Fluffern ett bete jag fiskat en hel del med och har fungerat fantastiskt, perfekt att fiska över växtlighet. Jag har till och med fiskat den långsamt sjunkande Fluffern över 5 meters branter och gäddorna kommit upp och klippt betet. Vilket jag tycker visar att Fluffern har något extra, en sån detalj man söker i beten. Den har en gång som lockar gäddor till grova hugg.

McRubbern verkar ju gått väldigt bra i Rügen på senaste tiden så det blir otroligt spännande att pröva. Jag har även riggat en viktlös McRubber till vårfisket i Skärgården och på Åland. Jag har riggat med en Savage Gear Slug Offset krok, sen en dubbel-stinger. Inte prövat ännu. Annars visar SvartZonker hur han gör McRubber super shallow här.
Fluffer, McRubber
Sist ut av gummibeten har vi mina vertikalbeten för gädda. Detta är ett fiske jag tror kommer växa mycket under 2013. Personligen prövade jag det en hel del förra året. Vissa gånger med succé andra gånger med boom. Fångade gäddor så djupt som 18 meter.

Jag kommer lägga mer tid på detta fisket under 2013 då jag analyserat fram några platser som kan vara givande. Sen är det jäkligt kul att kroka en gädda på djupet, fantastiska hugg!

Vertikalbeten Bondy Bait, Red October Twisted Tube.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar