lördag 2 mars 2013

Nya inköp inför säsongen 2013


Vi har alla fem en väldig fiskeabstinens och som vanligt känns det som varje vinter är längre än den förra. För att hålla humöret uppe har det blivit en del inköp av diverse fiskeutrustning. Vi kommer lägga upp mer men här kommer ett litet smakprov.



Gäddgodis
Efter förra årets mycket lyckade provfiske med Mangeboys Fluffer har jag velat ha några fler. En nackdel med gummibeten är att de relativt snabbt blir söndertuggade. 

Problemet är att dessa beten är handgjorda, dvs de finns inte hur många som helst. Det i kombination med att de är otroligt populära gör att det kan vara svårt att få tag i Fluffern.

Jag var förbi Söder Sportfiske i ett annat ärende och då hade de samma dag fått en leverans med 100 st. Det fanns fem olika färger och på bara några timmar var flera av färgerna redan nästan slutsålda. 

Enligt personalen på Söder Sportfiske skulle det dröja med nästa leverans eftersom Mangeboy skulle ha föräldraledigt.

Den blå/gröna köpte jag på beställning till Maw i Danmark. Den jag köpte tidigare var i en färg som liknade en skitmört. Eftersom den är ganska vältuggad ville jag ha en till i en naturlig färg.

Normalt sett brukar jag inte gilla Firetiger men jag ville ha en med skrikiga färger till vårfisket. Förra våren fungerade färgen Papegoj mycket bra i det grumliga vattnet och jag hoppas att en Fluffer i skrikig färg kommer göra succé.

Ett tips är att sätta den bakre kroken så långt bak det går. Jag upplevde att jag tappade färre fisk då.


Nästa sak jag har köpt är spöparavaner. De kommer jag mest använda när jag är uppe i Jämtland och fiskar. 

I den sjön jag fiskar mest i är det på många ställen bara 3-4 meter och mycket klart vatten. Min förhoppning är att gäddorna kommer bli mer huggvilliga när betena kommer längre ut från båten. 

Jag har aldrig tidigare fiskat med paravaner så det ska bli skoj att få pröva och se vilket resultatet blir. 


Jag har tittat på flera olika modeller och tillslut föll valet på ett par från I-fish. Många andra paravaner tycker jag kostade mer än vad jag var villiga att betala eftersom jag inte kommer använda dem så mycket. 

De här hittade jag på XXL för 150 kr st vilket är ca halva priset på vad jag har sett på andra ställen.

Den här modellen är vändbar dvs. den fungerar på både höger och vänster sida och kommer med Scotty utlösare. 

Alltid kul att pröva nya tekniker och jag tror/hoppas att de här kommer fungera bra i de jämtländska sjöarna. 

Nu ska bara isen försvinna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar