fredag 8 mars 2013

Jerk & Tails

Ett fat med effektiva beten

Nedan följer min Jerk & Tail-laguppställning 2013


Big Bandit, Piggen, Hellhound, BusterJerk2
Jag är väl inte den som använder jerkdrag mest i vårt team men gillar fisket och gillar dragen. Personligen tycker jag jerkfiske är mest effektivt i skärgården, när jag fiskar sjöar så tycker jag andra drag är mer effektivare men finns vissa tidspunker då jerkdragen kan vara ruggigt effektiva även där. Fiskar en del djupare sjöar och då fiskar jag typiskt med gummidrag då de har varit mer effektiva eftersom den stora fisken står lite djupare. Men under våren drar fisken upp grundare och då fungerar jerk och tailbeten fantastiskt! När jag fiskar grundare sjöar samt skärgården använder jag jerkdrag i hög utsträckning.

Ett gäng buster jerks
Big Bandit, Buster jerk och Buster Jerk 2 är de jerkdrag som fungerat överlägset bäst för mig. Speciellt Buster Jerk shallow J.Halenius och Papegoj är två klassiker som jag inte skulle vilja vara utan. Tror 4 av fiskarna på topp 5 i våran fisketävling förra året var tagen med Buster Jerk papegojfärg (Tävlingen skall vi återkomma till en annan gång, en sjukt spännande och känsloväckande tävling:))

Skitmörten Buster Jerk2 är ett annat drag som var läskigt effektivt under sommarfisket i stockholms skärgård. 

Ett jerkdrag vars gång jag gillar är Hellhound och skall prövas mer under 2013. 

Andra jerkdrag jag är nyfiken på är Wolfcreeks skinny wolf, Bikini Baits Turmoilx samt Kjelle Lundbergs Stalker. 

Någon som har erfarenhet med dessa så tar jag gärna emot feedback.

Tails!
Att fiske med tails är ett fiske som växer på mig, kan dagdrömma om långa vevstopp och hugg från slöa höstfiskar. Tycker det är en fantastisk känsla att lura fisken när den är lite trögare.

Jag har haft riktigt bra fiske med några olika tails, bäst av allt har Zam Z Tail fungerat för mig. SvartZonker har här lite kvar att bevisa! Jag har McTail, Zonkertail och McMio. Har handlat på mig en del under off season så kommer användas så fort isarna släpper till det tidiga vårfisket.

Zam z Tail
Är otroligt redo för att dra igång med fisket nu och abstinensen har nått nya nivåer. Så hoppas få slita ut några av dessa beten väldigt snart.

Zonkertail och McMio




McTail

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar